Wednesday, March 31, 2010

..sembang psl interview..

Hola..


Da beberapa ari da x apdet..
Hurm i've been busy la..konon ah..
bangun kul 40, ape yg bz nth..hahaha

today wud b my last day of tanam anggur..
stress tul igt kn arini (smlm) bole setel byk keje..
ye la, memula aku igt kalu gaji dpt pagi, leh la cash awl..
need to pay a lots of things dan need to buy things..
buy?
no for me, utk org len..

sempena nak masuk keje baru kn, aku terasa cam nk kongsi pengalaman2 interview aku..manelah tahu kn kot2 ade org dpt interview kt mane aku pnah pegi, bole la aku tolong sket2..
hahaha bukan nye byk pn interview aku penah pegi, tp cukup utk tmbah perasa pengalaman to gain confidence, to show the right personality n etc..


GENERAL


1. Dressing..

For me la, just pakai yg simple but smart and ada ciri2 profesional..Tak payah over ko nk pkai baju ketat seluar liplap ke hape..hahaha
Ape yg aku penah pkai? Seme aku pkai slack ngn kemeja atau blouse..Sjk keje ne slalu aku g interview pkai blouse je sbb nowadays perempuan takde limitation utk baju..
Laki pulak, sila pkai kemeja dan slack yg kemas..Kalu pkai tie aku rasa appropriate kot sbb lg nmpak smart =)
Ade skali aku interview kt patimas ngn budak2 grad bisnes..pemakaian dorg baik lelaki atau perempuan sgt kemas dan nmpak profesional..Tp masa tu aku pkai skinny jeans kaler coklat ngn blouse (ye, hampeh)..hahaha
Senang cte, depends jugak pd jawatan ape ko mintak..tp yg penting, ringkas n kemas..

kalu xpkai jaket tp ganti blouse yg kemas da cukop


tp bg aku plg selekeh sila pkai mengikut 3 dr kiri

2. Make-up?

Utk perempuan la..kalu laki nk mekap pn buleh jugak..aku tak halang..
Ok, mekap jgn keterlaluan smpai blusher ko lg merah dr bibir..
Kalau bole biar natural yet beautiful..bkn beauty-fool sudah...
Aku rasa xyh beria sgt mekap, cuma bg nmpak ko mcm ade usaha utk mhias diri, tp bkn jd kete bhias..
Mcm aku, aku bukan jenis pkai mekap pnye org..tp utk g interview, aku pkai eyeliner dan calit bibir ngn vaseline dan lipgloss..
At least, xdela muka mcm muka xsiap..haha
ne habes cun da ne, sbb nmpk moderate tp cun

ne aku cakap blusher lg merah dr bibir


3. Study la sket..


At least std sket psl kompeni yg ko nk g interview..ape produk dorg n ape yg bole relate ngn ape ko pnah blaja dlu..Kalau xde kene mengena wtpe dorg nk susahkn diri panggil ko interview kn?
Ini bgantung pd kompeni jugak, ade stengah wat assessment test, ade yg x.
Ade yg ske tnye psl FYP ko especially kalu ko fresh grad..
Kalu ko ade pengalaman bkerja, better ko ade cr plg mudah nk explain keje ape ko buat..
sape yg interview utk software eng/ programmer, jgn lupa brush up korg nye skill..

4. CV n Certs..

Tolong la at least bwk 2 copies of ur resume/CV..
Certs, kalu kompeni tu suruh bwk, bwk...kalu xde, ko nk bwk pn buleh, xnk pn aku tak paksa..tp plg penting adalah transkrip U ngn sijil SPM..kalu ko ade profesional certs, sila bwk..tu extra mark utk ko..mcm aku, xda..
Ha, bwk gmba gk at least 2 keping..
btw, ade je member aku kate de g intrvw juz bwk resume je..tp bg aku, at least bwk 1 copy of certs yg penting..yg sijil penyertaan masuk program pape tu, xyh la..huhhu

5. Toiletries.. eh Stationaries


Sila bwk sekurang2nye sebatang pen..BAWA bukan pinjam..
rajin sikit, bwk pen, pensil, pemadam..sng
kalau bole, bwk basic calculator sbb kdg2 kalu ade assessment test, thegeh2 lk nk kira pkai calculator henfon (talking from experience ne)..
bwk notebook, sng nk conteng pape..




Hm aku rasa cam da panjang sgt lak..
Nt aku aku buat entry len pengalaman interview ikot kompeni lk..
tp x janji ah..ahaha


ouh ya, ini juz ape yg aku rasa perlu mengikut pengalaman aku lah..
aku tak cakap aku byk pengalaman, tp apa salahnye share sket kn?
hahahha


ok, bye



pies: rajin gle ak cr gmba pastu tempek sini..hahaha seme gamba di gugel megunakn various keywords..
piespi: rajin gle apdet blog..muahahhaa

4 comments:

mia sarah hemiza said...

hehe..
this might be useful for me mija!!!

tenkiuuu.. hehe

rAmiZa.mY said...

glad u find it useful..
ehehe tu dr pandangan aku la..
thnx 4 reading..muahahaha

AkuD kot! said...

Teringat lagu Abdul..
Beauty Is You~ =)

Odette said...

wa i/v pkai bju kemeja long sleve lipat ngn slack. konfiden je nk hadap tuan pnya kompeni. haha..

Fuh Habuk Fuhhhhh

Hellooooooo... Yesza, dah lama sangat tak blogging. Rindu? Yes! Tapi itulah, banyak masa digunakan untuk benda lain. Nak kata punyalah tak...