Tuesday, March 18, 2014

Everly Hotel Dah Tutup

Tadi pergi Melaka dengan Mr B for a meeting. Meeting tu pun komfem last minute, so lepas update meeting kami terus gerak ke Melaka.
Aku yang drive.

Sepanjang perjalanan we talked a lot. Kau tau tak betapa awkwardnya dok dalam kete kalau memasing kematian kutu untuk bercakap?
Luckily, tiada seekor kutu pun terkorban.

Masa lunch kami sembang banyak benda sementara tunggu nasi goreng overpriced sampai. Tapi yg terkesan mesti la tentang bos puji aku.
Ok, itu riak sebenarnya.

Bukan senang nak cari keje zaman sekarang. Baik fresh grad mahupun orang yg dah ada experience.
I was retrench 6 months ago. Tetiba ja kena suruh benti and takyah datang keje. Mau tak gelabah? (Masa tu tak gelabah sangat sebab ada keje part time yg back up)
But i was lucky. I really am. I managed to secured myself a job within 2 weeks. Actually, 2 jobs. Org lain, masuk tahun ni baru semua dapat kerja, tu pun setengah tak berapa happy ngan keje yg dorg dapat.

I was lucky to find a job and readily to work before the month ended. The same month I was retrench. Apa yg bos aku cakap tadi, aku memang bernasib baik. Bos aku cakap sebenarnya kalau ikotkan, kelayakan aku tak qualified pun, but my inter personal skill made me stood out. And he said, it is not only him that is happy with me, my work, my skill. "Even Alister recognized the value that you have. If you remember, he appreciated what you have done and he's even willing to fly you off to get some training".

Kesimpulannya. Aku taknak berlagak pun cakap bos suka aku atau aku kipas bos. Aku tak reti kipas2 orang ni. Tapi nak cakap, hebat mana pun kau belajar, it won't guarantee and secure you a job. It is really you, yourself is important.

Kalau dibandingkan aku ngan menejer aku yg sorang tu. Pengalaman aku ciput je, tapi aku bole kata bos aku percaya aku lebih.

Ikhlas lah kerja, sebab ia akan reflect dalam kerja2 kau buat. Dan somehow, kalau kau ikhlas, semuanya dipermudahkan.

Jangan terlalu paper oriented. Kuatkan interpersonal skill, belajar how to engage with people, understand others, work in team. Somehow these skills akan buat kau belajar lebih lagi all the technical knowledge yg kau perlu.

English aku tak power. Tapi aku cuba improve diri sendiri. Malu tahu bila org baca email kau yg tunggang langgang. Apa yg kau cakap semua tak sampai. Belum lagi kena sound ngan bos.

Again, ikhlas lah kerja. Kerja kerana Allah. Sebab rezeki tu datang dari Dia. Bila kau ikhlas, kau akan happy dengan kerja kau dan insyaAllah semua dipermudahkan. Jangan berkira bila kerja tapi do not overworked.



Everly hotel sebelah Shah's Beach Resort dah tutup. Beria Mr B nak lunch situ, beria juga la aku drive sepanjang Pantai Puteri cari hotel yg dia maksudkan. Hampeh.


Sejak bila tah blog ni jadi blog motivasi kerja. Setiap kali tu juga nak cite pasal keje.

No comments:

Fuh Habuk Fuhhhhh

Hellooooooo... Yesza, dah lama sangat tak blogging. Rindu? Yes! Tapi itulah, banyak masa digunakan untuk benda lain. Nak kata punyalah tak...