Thursday, September 10, 2009

..bulan puasa utk muhasabah diri, bukan membanding kekayaan..

hm...

x..
ak x kate ak baik nk menilai org..
sblom2 ne pn ak pnah ckp ak jahat kn..
tp ak mmg pantang org mengutuk kawan ak..
dan paling ak bengang sbb mengata konon2 blawak dlm blog..
mmg cam celaka ah..

hey..
tak bermakna ko mampu beli brg mahal2..
u have the right to mock others..
org len xmampu cam ko..
bg ak org yg lebih mampu dr ko pn x blagak mcm ko tau x..
ade stengah org kemampuan de stakat beli brg tiruan kt pasar malam..
ade stengah org kemampuan de stakat beli barangan yg x ada jenama langsung..
ade stengah org kemampuan de stakat beli jenama yg x sehebat apa yg ko miliki...

mmg ah, ape hebatnye jenama tropicana life berbanding rip curl..
ape hebatnye saccha(btul ke ak eja?) bbanding gucci..
ape hebatnye converse berbanding guess..
mmg ah xpadan sbb range harga len2 kot..
tp tgk ah kemampuan dol sblom ko nk banding2..
ble ko ckp cmtu nmpk mcm ko blagak tau!
mcm ko hebat sbb mampu ada brg mahal..

cte kt dlm blog gedebuk gedebak terawih tak tinggal kecuali ada hal..
cte puasa n all..
tp ape guna cte kebaikan kalu tetbe tselit phinaan mcm tu?
bg ak hina ah, sbb ko blagak smpai cmtu skali..
pnah dgr x, kerana nila setitik rosak susu sebelanga?
sbb jahat sket, abes seme org x nmpk da kebaikan ko..

cukop ah ak pnah baca skali ko kutuk kawan ak cmtu..
ble 2nd time ak nmpk satu ayat yg pada org len nmpk cm lawak..
tp ak tau ko kutuk kwn ak sbb ak pembaca blog mmbr ak..
n i bet u do too, sbb tu la ko ske sgt kutuk bnda bodo2 cmtu..

haish~
nthla..
ak xkate ak bagos..
ak xkate ak kaya evn ak ada sdikit barang bjenama..
evn nk kate, ak ada sesetengah benda yg lebih mahal dr ko kot..
tp ak x pnah (insyaAllah) wave my branded things in front of kwn2 ak..
yg dorg nmpk, nmpk la..
bt never brag..

kalu la kn ko terbaca..
pikir2 ah..
ko tu da tua, tua dr ak at least..
keje hebat..
bermakna ko spatutnye lebih bijak dr ak yg muda n keje x brape hebat neh..
udah2 la tu nk mengata org..
she has done nothing wrong to u..
n frm my perspective, she's the one u owe an apology..


dah..
emosional lk ak..
tp mane leh dowh, kwn yg ak sayang kot..
kurus pose ak yg da kurus neh..
haish

28 comments:

Shepha said...

kasihan.
dari awal aku tahu dia memang pathetic.
kecoh lebih.
nak kata kaya sangat.bukan la honda city ke,toyota rush ke,beetle ke.pakai myvi jugak.
sila la kumpul gaji kau SENDIRI bayar downpayment BMW 7series secara SENDIRI.
i bet kau takkan mampu.
viva cabuk aku pun downpayment duit sendiri ok.

rAmiZa.mY said...

hahahaha..
yela dlu de pkai chevvy..
da downgrade pkai myvi..
nk gk v tuh..

da kaya sgt kot

Shepha said...

aku sangat sedeh di mana aku tak mampu beli beg Guy Laroche for formal dan jugak Guess for casual events.
aku amat tersedeh sekali.

nak spell out pun tak pandai apatah lagi membeli.

sedeh.sedeh.

rAmiZa.mY said...

ahahaha..
xpela..
mgkin beg LV dan jam tangan tag hauer dpt mengubat kesedihan itu..
jgn beli guy laroche ngn guess serta odm

melur natasha said...

beg mahal2 hati busuk xgune jugak..
dun wori syg..
we r beautiful with brain..
bukan henbeg...

rAmiZa.mY said...

hahah btol2..
kecoh lebey dowh..

Shepha said...

thanks for backing me up.
sayang kamu juge

jantan machola said...

leer..ko ke yg kene kutuk tu shepa..
psl beg pon korg nk kecoh....
kuang3...
mengong btl jd pmpuan..

*aritu nmpk ko isap rokok mija..
stylo gile..ape lg ko ble isap...

rAmiZa.mY said...

@jantan machola~
ko rs macho sgt ah tinggal komen x pkai nama btul?
nampak sgt ko ne kecut mb cam ur d***..haha
mengong lg jd ko dr jd pompuan kecoh psl beg..
so pathetic dtg blog ak nk kasi tau yg ak ne jahat..hahaha

Shepha said...

haha so what aku kena kutuk?
org yg kasihan je takde point nk tulis blog,lalu amik point nak kutuk org.lagi pathetic kan?
apesal bro?takut ke nak comment pakai account sendiri?

satu lagi,tak perlu la kecah pasal personal life orang lain.ko tu perfect sangat takde salah langsung?

melur natasha said...

mengong btol jd pempuan???
mak ko laki ke??
peringatan kepada semua..
ckp ikot otak bkn kepala lutut okeh..

jantan machola said...

salam.
mija.aku kembali dgn rasa yg macho dan bangga.aku x kata ko tu jahat.tp kalau ko rasa perbuatan ko tu jahat knp kwn2 ko x tegur.diaorg sj nk tgk ko jd jahat kot.aku baik sbb tu aku tegur.
shepha.aku ada akaun tp akaun bank ada la.blog xde sbb tu aku suka komen je.~mija kene kutuk xde plak ko tulis kt blog ko.
melur.ko slalu kecewa dgn laki kan.ada masalah wanita yer.aku ckp pakai mulut x pakai otak.mak aku x tgk blog ni, dia x tau la aku kata pmpuan mengong.hahaha.lawak x.gelak la woi.

rAmiZa.mY said...

haha org baek tego gne nama sendri kot..dr bselindung balik anonymous..
so, ak xrasa ah ko baek..
agpn ko xtau ape kwn ak ckp ngn ak kn?so dont judge them..
ak kesian kt mak ko ade ank mcm ko kutuk pompuan sdgkn mak ko sendri pompuan. sbelum ko nk mengutuk ak n kwn2, sila la jd berani sket gne nama sendri..or else u r not welcome at all

Shepha said...

haha.aku ada cara sendiri woi nak bekap kawan aku.tak perlu lah aku kecoh dekat blog sendiri mahupun blog org.
aku ada cara sendiri nak terima baik buruk kawan aku.
tapayah nak sebuk judge org.muhasabah diri dulu.

melur natasha said...

eh perlu ke kite nak tegor kawan ngan cara malukan die??perlu ke kite tego org,pastu nak kn report dlm blog gune title "harini aku nasehat ko mija" or anything like that??xperlu kot becoz kitorg mmg syg kawan.ble syg kitorg ade instinct towards each other.die tau ape kitorg xske, n up until now,die bleh obey pon cara kitorg.ke ko xpnah ade bestest frens??sbb tu ko mcm bodo2 alang ble talking about frenship??

ha aa,mmg slalu kecewe..tp baik kecewe sekarang kot dr kecewe dpt anak macam ko kemudian hari.opps..owh,mmg tuhan janji happiness behind the sadness..so,im working on it..xwori lansung..mmg tuhan nak aku jumpe orang yang salah awalnye so that aku berhati2..at least aku tau tuhan bg petunjuk..how about u??feels like a loser???dun be..

rAmiZa.mY said...

xpe syg2 ku sekalian..
pasne ak rasa ak kene printscreen/screenshot seme ym nasehat korg kt ak..
yg ckp direct dpn muka n fon ak kene record..
kalu sms cane lk eh?
ade idea x?
huhuhu bz ak camtu, cam ak xda keje len..ahaha

jantan machola said...

aku suka tgk blog ko mija.sbb boleh kurgkn tensen bt psm.xkn komen sket dh marah.aku bukan ape.bukan senang nk jmp pmpuan yg level bangang setaraf dgn ko.(alaa...milo n shepa terasa plak aku x sebut)ye la..level bangang setaraf korang.kan.
korang tgg komen dari aku ke.so sweat.sori la lmbt reply.aku tdo je arini.maklumla puasa kn.korang puasa x.ooo..melor,x pose yer.ko sental milo ye td.ko jgn melor kutuk2 aku.mak aku ckp org yg kutuk kite tu la jodoh kite.aaaa...tidaaakk.ari2 aku mkn telor dgn milo je la...abes diet seimbang aku.
dh la.nnt aku komen lg la.nk beli baju melayu la.raya dh dekat.ape la erti aku yang machola ni tnpa baju melayu.segak.mija kalau ko nk printscreen org nasihat ko.aku skali tau.aku pun nasihat aper.brase ati aku.
~mija.aku bukan xmau pakai nama betul.kang ramai plak peminat aku.terutama pmpuan single mcm melor n shepha.tp kali ni aku kasi url akaun aku la.harap duit raya bertambah taun nie yer.ameen tq.

mia sarah hemiza said...

oh lelaki kesian..
eh no.. buat apa kesian..

tadi aku kesian kan ko, sebab terpikir2 apala balasan org perangai huduh mcm ko neh..

tu je..ok, skang pandai2 ko la err sape tadi? jantan machola? sedap nama ko..

buat baek di balas baek,
buat jahat?
lu pk la sendiri.

rAmiZa.mY said...

jantan machola

adeh lawak ah ko..nk kate ak bangang tp skali ternyata ko bangang dr ak..hahahah da kate ne blog ak kn, msti ah seme org yg komen blog ne ak tau..tmbh ag penyemak cam ko nk komen tak membina neh, wat penuh inbox ak je..at least kalu ak bangang pn ak x bodoh, ak berjaya grad in time n dapat kerja dlm masa sbulan lebih je..ko bole?hahaha ko siapkn psm ko tu dlu, br ko leh compare ak bangang ke x, oh ya, dan grad in time..
satu ag, mmg ah so "sweat"..sbb ko busuk mcm peluh lembu tuh..hahaha len la kwn2 ak yg baek sentiasa beri nasihat kt ak tanpa perlu menunjuk2 kt org, mereka sgt sweet..lgpn ak xda masa la nk printscreen sgale nasihat2 tu..sbb ak ade real job in a real life..ak kn org bangang berjaya bekerja, mind u..haha
macam ak ckp, nk nasihat pkai nama btul ah, ke ko xda hmm what in english we call balls.. lgpun kawan2 ak xkn tertarik dgn lelaki macam ko yg cakap besar tp x pnah nk bangga ngn nama sendri..
at least kami tulis blog pkai nama sendri, bkn bselindung d sebalik identiti yg x wujud..

mek

ak xkesian kt dia, kesian kt mak dia..

melur natasha said...

org len wat psm dgn riang ria ko wat psm da tensen??
ko yg bangang ke kitorg yg bangang??
ade plak any one of us yg mention "mane la jantan machola ni xdtg2 komen lg arini"...
ko yang perasan sampai jd bangang ke kitorg yg bangang??
sweat??ko igt cni iklan rexona no sweat challenge???
ko yang bangang xreti beza ke kitorg yang bangang??
ko puase,tp ko tdo je harini??
agak2nye ko yg bangang pasal agama ke aku yang bijak sgt pasal agama???
btw,aku xkutuk ko pon,cume aku menjawab ape yg ko cakap kt aku ngan my beloved frens..
and,
kalo ye pon ko jodoh aku,aku doa sgtla ko da berubah jadi baik..at least baik lg dr aku la aminnn...
aku memang adore lelaki macho,tp with MANNERS la kurg2 pon..

Shepha said...

adoi psm tak siap lagi nak mengutuk2 org.aku syak ko ni student extend lah.banyak masa ko yeh?slalunya student extend je banyak masa stalk blog orang pastu bg komen2 yg pnjg dan bangang.
bangang2 kitorang pun,dah kerja kot.siap boleh jump2 kerja sebab dapat offer lebih baik.sekarang compare la siapa lagi bangang?aku rasa taraf bangang ko tu bawah tapak kasut aku je standard nye.

haah.aku tertunggu2 gak apa lagi komen bangang yg ko boleh post.terbukti ko punya bangang tu.abeskan ko punya degree dulu br la ko boleh ada perasaan nak kutuk org.tu pun kalau hati ko hitam sangat,selalunya org ada degree takdelah bangang sangat sampai issue handbag yg dua tahun lepas nak diungkit2 dan boleh dibuat modal kutuk org,tambah2 org yg tak pedulik langsung.

bro dahla.pi sambung psm ko lg bagus aku rasa.makin ko komen,makin aku rasa ko bangang.setakat letak link cimbclicks tapayah la.aku tak click pun aku tau ko takde telor nak letak account ko.ko sangat kasihan la bro.tu je yg aku dapat simpulkan dari komen2 bangang ko tuh.

Jantan mazola >sempena ari raya said...

hik3..korg nie pun.kot ye nk attack aku.ayat pendek2 dh la.lenguh mulut aku nk tahan gelak tau.haduih..kurang pahala puasa aku.dh la aku berbuka mkn santapan rohani je td.tq rohani.

sape baju raya warna merah taun nie.bole la sedondon dgn aku.melur ko warna ape.ko je la harapan aku.
bandingkan...
mija~kecoh je lebih.mcm bagus plak tu.x pdn dgn aku yg macho nie.x senonoh.
shepa~tembam sgt.lg la kecoh je lebih.x masuk list.x besh.
sorg lg mek~mmg jauh la nk padankn dgn aku kn.x cun.
melor~sbb ko dh doakn aku td.telor pon telor la.

*shepa.ko tgk gak ye akuan aku.amacam.bulan2 pose nie x mau derma ke.ko kn keje.ko mst penat keje kn.aku ingat beruk je keje jump2.rupa ko pun sama.jadi maskot ke.oh lupa.ko mmg suka jump2.pastu org amik gmbr smbil jump.uuiih..belum abes blaja dh training rupanya dulu.respek aku.

rAmiZa.mY said...

sayang benar ko kt blog ak eh..
rajin sgt dtg check ktorg balas ke x komen ko...ahahahahha
hahaha mmg ak rasa ak bagus pn sbb bjaya siapkn psm, bjaya grad on time, bjaya keje dlm masa 2 bln n siap dpt offer yg ak rejek mcm tuh jek..
sbb ko rasa ape ak ckp tu btul n xda point nk bangkang la ko kate ak kecoh..hahahahahahah kesian ko..
nampak sgt xle nk siapkn psm n grad on time serta dpt kerja kurang dr stengah tahun mcm ak..
pastu da tak berani nk tulis in english lk tu..
anyway, mekasih la slalu dtg blog ak utk naikkan hits..susah payah dok ulang alik blog ak tgk ktorg da komen ke blom..hahha
dan mekasih la jd clown utk ktorg gelak2..sbb terserlah sgt kebodohan ko..hahaaha

Anonymous said...

errr..sape plak yang dah RIAK disinin??
Jump2 keje, bagus ke??
Org Nilai kite berdasarkan pengalaman, n kalo korang nak tau org yg slalu jump2 neh ada masalah adaptation..n menghasilkan rekod yg buruk for future reff.
saye pon xdelah hebat sangat, tapi baru 5 tahun berjuang dlm kerjaya, setakat ini itulah yang menjadi penilaian.. xtahu pula kalau bidang adik2 ni kriteria nya berlainan..
maka, timbalah pengalaman elok2 dulu, then kite boleh berkongsi2 kan??
sekian, sisipan dri saye
Bulan pose, muhasabah diri..

rAmiZa.mY said...

@anonymous~

adalah lebih dihargai meninggalkn komen mgunakan nama sendiri.bukan kah lebih murni?mane tau kami nk tnye pendapat ke, sng sket berbicara bukan?
maksud de jump2 keje tu bukan la de jump dlm masa sbulan 2..itupun telah d fikirkan sehabis baik sbb kerja yg dlu hanya contract. jadi saudara/i pun kenalah tahu fakta sbelum kata sesapa riak kn?
kami bukan nk riak, tapi kalau org seperti jantan machola itu yg belum siap psm tapi mahu mengata org bangang, kami rasa sbg senior patut la bagi kesedaran sket kn?
mana tahu dia lebih berjaya..sbb kejayaan bukan dtg dari cakap kosong, because action speaks louder than words =)
kalau sy riak, sudah lama rasanya sy jump kerja ke kompeni lebih besar n offer lg baik, bukan?tp mengikut akal fikiran dan rasa nk menimba ilmu lah sy masih di kompeni skarang =)

apa kata kita bertanya sebelum menuding jari mengatakan orang bangang atau riak..bukan tu lebih baik?

Shepha said...

jantan - aku tak klik pun jgn perasan sebab kalau tak klik pun boleh tau.ko ape tau.belajar pun tak habis.
tembam aku pun boleh jadi point kutuk ke?FINE FINE.sila cari lagi apa point yg ko nak kutuk aku.pass sikit pahala puasa ko kat aku.
BERUK BEKERJA?SIAP BOLEH JUMP2?ok.malas balas2 komen dgn org yg kurang bijak.

anon - orang nilai kita berdasarkan pengalaman?i bet u're saying abt majikan lah kan?awak nilai sy dr ayat 'JUMP2 KERJA' sy je.awk ade pengalaman kenal sy tak?kalau takde tak payah nak nilai sy.
FYI,sy takde langsung masalah adaptation.manager lama sy siap beg suruh stay and janjikan mcm2.adaptation?sy masih boleh lepak2, buka puasa sama2 dgn budak office lama sy and masih dijemput menghadiri majlis rasmi office lama sy.so,sy rs org masih terima walaupun kita dah tak kerja bersama.
sy jump sebab dapat offer yg lebih baik.knp nak stay di takuk lama yg statusnya kontrak dan gajinya sedikit walhal dapat offer gaji besar dan jd permanent staff?
disebabkan sy masih baru dan masih tak terikat maka moleklah sy seek for better oppoturnity sebelum sy settle down.

aku RIAK?hah kan sekarang aku dah betul2 RIAK.blergh~
NILAI AKU SEKARANG!haha


bulan puasa.hijrah ke arah yg lebih baik(pekerjaan yg lebih baik MISALNYA).muhasabah diri.

p/s ANON - jgn nilai orang kalau tak kenal.kan dah keluar grandmother story aku.

Muhammad Akmal Hanzah said...

lah...ader gak makhluk yg jatuhkan martabat lelaki nih..malu shiall...

mia sarah hemiza said...

ceh. org yg perasan macho tu le sebenanye manusia paling tak macho.pulak tu beperangai huduh. seswai la tu...
PERASAN.

Fuh Habuk Fuhhhhh

Hellooooooo... Yesza, dah lama sangat tak blogging. Rindu? Yes! Tapi itulah, banyak masa digunakan untuk benda lain. Nak kata punyalah tak...