Friday, April 23, 2010

..sang saka biru..

hola..

eheheh rajin bnau apdet blog skarang ye..
xpe, skang still ade masa terluang..
nt kot2 xde kn..
huhuhu apetahakungarutjanganlayan..

ada la 2 3 minggu lepas kot ms ak blk umah..
terrrrjupe satu buku ne..
pastu kn terrrrrrbelek la buku ne..

buku apekah?



ne ha  bukunya..
msti korg xtau kn buku ne wujud unless korg ne polis atau pn anak polis ke bini polis ke anak sdare polis ke atau seangkatan dengannye lah..
ktorg ade buku ne pn sbb dlu b.cik msuk latihan jd IP ke PI..
lebey kurang tu la..

pstu ble tnampak buku tu, terus tnye papa ade x gamba de dlm tu..
hahaha ofkos la ade.
bangga ai tau..
muahahahhaa



ne la gmba papa masa jd komander  briged sabah..
masa tu bju ijau ag sbb still pph..
ble time ktorg kt sane bru tuka jd pga, then pkai bj biru same ngn polis len..
huhuhu

hurm dlm buku ne pn ade kisah2 sejarah perang yg aku tatau..
aku tatau la kalu korg tau tp ade certain yg aku tau..
anyway sape yg anti polis ke hape ke mst ckp tah pape buku ne kn..
tp tu terpulang pd korang la..
sbb personally ak respect polis..
tp aku respect polis zaman dlu, not now..
sbb ape?
agak2 bole kene tgkap x tulis cani? hahhaha
sbb dlu yg jd polis sbb mmg nk jd polis.
mcm ayh aku, jd polis sblom cukop umo 18 lg..
smpai la da pencen neh..
polis dlu2 len woh..seyes aku ckp..
yelah kwn2 ayah aku tu nmpak la dorg jd polis scara bsungguh2..
tp polis muda2 neh, rmai jd polis sbb xde keje..
so dorg pnye tanggungjawab pn kureng sket..
aku bukan ckp saje2 neh, ade yg aku knal mcm tu ok..
n aku ckp bkn la seme polis skarang mcm tu, segelintir atau sebahagian besar la..
not semua..

ape beza lg polis dlu n skarng?
hurm 1 yg obvious bg aku la kn..
polis dlu bole beza kn kuasa time keje n  time rehat..
dorg x bmegah..
so ble dorg benti mnum mane2 ke ape ke slalu dorg salin bju atau pkai jaket..
xde la msuk kdai kopi dgn blagaknya pkai bju biru tuh..
melainkan kdai kopi tu btol2 sbelah balai la kn..yg obviously byk polis len..

pastu x dinafikn dlu2 pn ade rasuah..
tp skarang mcm terang2an lak..
huhuhu blambak vid kt youtube tnjuk polis amek rasuah..
blambak cte yg ckp polis amek rasuah sbb xnak kene saman..
evn ade skali tu ak kene tahan, ayat polis tu mcm xle blah ckp "kalu saman kene bayar 300, byk ne..ade duit x?" tak ke mcm sajes swoh kasi limaploh kt de?
kalu aku yg salah paham minta maaf la ye, tp aku rasa tu intention de..
huhuhu

by the way kwn2..
sape yg kene saman seatbelt ke hape ke xyh la korg byr rasuah kt polis tu..
knape? bukan ke byr saman beratus2?
hahaha mmg la kene byr beratus, tu pn kalu korg peram saman tu..
actually contoh la kalu korang kene saman xpkai seatbelt kn.
undang2 ckp maksimum rm300 hengget..
ape kate korg amek je saman tu smbil ckp kt polis trefik tu, maceh cik, nt sy byr kompaun..
kompaun ye bukan saman..kompaun..
saman tu jd ble ko xbayar kompaun dlm masa yg dtetapkn dan dpanggil utk dihadapkn ke mahkamah..
so ble dpt surat cinta tu, sila pegi ke ibupejabat polis daerah mane korg kene tahan tu, kalu x sure tnye tukang bg surat saman tu..
pegi dlm ms yg dtetapkn, ade tarikh tulis bwh surat cinta tuh..
pegi je byr kt bahagian trafik..
brape hengget utk seatbelt?
rm 40 hengget je..kurang sploh hengget dr ko byr pakcik tu 50hengget semata2 xnk kene saman..
huhuhu
btw kalu gagal tnjuk lesen pn patploh jugak..
lg untung dr korg rasuah..
lgpn silap aribulan kalu korg rasuah, bkn je korg kene bayar, silap aribln polis tu saje je amek rasuah korg pastu report korg kt BPR..sia2 je..

okla da pjg sgt ak mbebel..
nk keje lak..


ok, bye!

pies: ini bdasarkn pengalaman aku kene saman..tp kalu korg xdpt harga tu  ku pohon maaf dlu..mgkn korg x menarek mcm aku kot de xnk kasi diskaun..muahaha

7 comments:

AkuD kot! said...

Mija,
gmbr papa Mija kt Sabah eh?
Mcm knl je latar tuh..
ehehe..

rAmiZa.mY said...

@dila~
a ah time kt sabah ms de kt briged sabah..eehe

mia sarah hemiza said...

aku paling takot kalo lalu kat road block! hahaha.. taktau la kenape.. sy takot org beruniform.. hee..

AkuD kot! said...

ehehe...
flat tuh masih ada..
tapi x ramai yg tinggal..
dgr kate, flat tuh keras..
dah ar tinggi..
Yang pastinya, org tinggal kt bwh2 je..
blh tgk yg kt atas2 tuh kosong..


**sy pun takot roadblock..
mcm ada je salah..
padahal xda apa2 pun..
hahaha

rAmiZa.mY said...

@mek~ nk takut mendanye kalu ko x wat salah..tgk cm aku, wat salah pn x takot, siap bole jwb "da buat salah, bayar je la saman kn?" muahahahaha

@dila~ blok layang-layang tu ke? mmg xde org tgl lgsg rasanye kt blok tu..walaupun blok tu keras, tp de x kukoh..tu org halus je bole tgl situ..huhuhu dlu2 slalu je dgr cte2 org kate slalu nmpak org xde kepala kawad kt padang kawad tuh..haha

AkuD kot! said...

Mija!!
ahaha..
Benda yg sy nk ckp 2 yg ada kepala je, bdn xde..
Tapi x berani..
=P
Org kt sini panggil "B2" nama pndek dia..
Tau x nama pjg dia apa?
hehehe..

rAmiZa.mY said...

@dila~ tau tau...ade stgh org panggil baby kn? ehehee tp x ingat da ape nama de..kwn pnah ckp..tp xtau lak kt situ ade..jhuhuhu

Fuh Habuk Fuhhhhh

Hellooooooo... Yesza, dah lama sangat tak blogging. Rindu? Yes! Tapi itulah, banyak masa digunakan untuk benda lain. Nak kata punyalah tak...